Voor- en vroegschoolse educatie

Met voor- en vroegschoolse educatie maken peuters een goede start in het basisonderwijs. Rozet draagt hieraan bij met taal, kunst en erfgoed. We werken graag samen met ouders en pedagogische medewerkers in de kinderopvang (0 tot 4 jaar) om ontwikkeling in taal te stimuleren en achterstanden te voorkomen.

BoekStart in de kinderopvang

BoekStart in de kinderopvang is een uitbreiding op het programma BoekStart voor baby’s. Voorlezen en bezig zijn met taal is belangrijk voor baby’s en peuters. BoekStart stimuleert de taalontwikkeling en wil ouders en kinderen laten genieten van verhalen.

BoekStart in de kinderopvang richt zich op baby’s, dreumesen en peuters in kinderdagverblijven en peuterspeelzalen. BoekStart in de kinderopvang kent zes pijlers:

  1. Een aantrekkelijke leesplek in de kinderopvang.
  2. Een startcollectie met geschikte boekjes.
  3. Deskundigheid van pedagogische medewerkers verrijken.
  4. Betrekken van ouders, om thuis voorlezen en bibliotheekbezoek te stimuleren.
  5. Een voorleesplan maken met een structurele plek van voorlezen in het beleid van de kinderopvang.
  6. Samenwerken in een netwerk voor leesbevordering (met o.a. Bibliotheek, jeugdgezondheidszorg en gemeente).
BoekStart in de kinderopvang ook in jouw organisatie?

Neem contact op met Niesje 026 – 354 3514 of stuur een e-mail.

BoekStart in de kinderopvang

Het Woordenwinkeltje

Hoe stimuleer je spelenderwijs taal bij je kind? Kom met je peuter naar Het Woordenwinkeltje.

In een kleine groep gaan jullie samen aan de slag met woorden uit een boek. Een kunstenaar begeleidt dit creatieve uurtje rondom een bepaald thema. Spelenderwijs leert je kind nieuwe woorden. En als ouder word je geïnspireerd hoe je thuis eenvoudig taal kunt stimuleren.

Het Woordenwinkeltje is voor ouders met kinderen van 2,5 tot circa 4 jaar. Deelname is gratis! Locaties: Rozet Centrum, Rozet Kronenburg en Rozet Presikhaaf.

Het Woordenwinkeltje is een initiatief van Stichting PasGemeente Arnhem en Rozet.

 

 

Het Woordenwinkeltje

(Voor)lezen is leerzaam!

Voorlezen is leuk en het is ook nog goed voor de ontwikkeling van  kinderen. Lees meer over hoe voorlezen de taalontwikkeling van jonge kinderen beïnvloedt in de brochure Meer voorlezen, beter in taal.

Uit onderzoek blijkt:

  • Kinderen die worden voorgelezen, zijn beter in taal en scoren hoger op de Cito-eindtoets.
  • Dagelijks een kind (meerdere malen) voorlezen levert het beste resultaat.
  • Voorlezen stimuleert het zelfvertrouwen en de kennis van de wereld.
  • Interactie tijdens het voorlezen maakt het verschil.
  • Prentenboeken verrijken de woordenschat van kinderen.
  • Voorlezen heeft een positief effect op ontwikkeling om beter te kunnen lezen, spreken en schrijven. Het werkt preventief voor de toekomst.
  • Kinderen van ouders die zelf lezen en praten over boeken, komen verder in het onderwijs.
(Voor)lezen is leerzaam!
ID:87375032

Vijf praktische voorleestips

  1. Stel open vragen bij interactief voorlezen.
  2. Interactief voorlezen vraagt om wat langer voorlezen. Twintig minuten is prima.
  3. Je hoeft bij het voorlezen moeilijke woorden niet allemaal te vervangen door makkelijke woorden.
  4. Wissel leeservaringen uit met ouders. Vertel daarbij niet alleen om welk boek het ging, maar ook over het voorlezen zelf en de reacties van het kind.
  5. Laat ouders die onzeker zijn over het voorlezen een keer meekijken en luisteren in de groep. Het kost je niet veel tijd en helpt hen over de schroom heen.