Waarom voorlezen goed is

Voorlezen is leuk en het is ook nog goed voor de ontwikkeling van kinderen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die worden voorgelezen, beter zijn in taal en hoger scoren op de Cito-eindtoets. Als je dagelijks een kind (meerdere malen) voorleest, levert dat het beste resultaat. Voorlezen is goed voor het zelfvertrouwen en het kind doet kennis op over de wereld.

Waarom voorlezen goed is

Interactie maakt het verschil

Voorlezen heeft een positief effect op taalontwikkeling, kinderen leren erdoor beter lezen, spreken en schrijven. Het werkt dus preventief. Ook heeft onderzoek uitgewezen dat kinderen van ouders die zelf lezen en praten over boeken, verder komen in het onderwijs. Interactie – dus samen kijken en praten over wat je leest en ziet- maakt het verschil. Prentenboeken verrijken de woordenschat van kinderen, ze horen woorden en zien situaties die ze niet kennen.

Vijf praktische voorleestips

  1. Stel open vragen bij interactief voorlezen.
  2. Interactief voorlezen vraagt om wat langer voorlezen. Twintig minuten is prima.
  3. Je hoeft bij het voorlezen moeilijke woorden niet allemaal te vervangen door makkelijke woorden.
  4. Wissel leeservaringen uit met ouders. Vertel daarbij niet alleen om welk boek het ging, maar ook over het voorlezen zelf en de reacties van het kind.
  5. Laat ouders die onzeker zijn over het voorlezen een keer meekijken en luisteren in de groep. Het kost je niet veel tijd en helpt hen over de schroom heen.

Lees meer over hoe voorlezen de taalontwikkeling van jonge kinderen beïnvloedt in de brochure Meer voorlezen, beter in taal.