Als je als school het leesplezier van je leerlingen wil bevorderen, wil je niet ‘zomaar iets doen’. Je wil iets teweegbrengen bij de leerlingen, je wil iets veranderen in hun leesgedrag. Je wil strategische keuzes maken, doelen stellen, interventies plegen en meten of deze interventies effectief zijn. De Monitor Leesplezier op school is onmisbaar om scherpe doelen te formuleren voor het bevorderen van leesplezier en om vast te stellen in hoeverre de doelen worden bereikt.
De Monitor Leesplezier brengt het leesklimaat op de school in kaart aan de hand van leescirkel van Aidan Chambers. Deze gaat uit van collectie op school, kiesvaardigheid, smaakontwikkeling, tijd voor lezen, voorlezen en het verwerken van gelezen teksten (dit alles op leerkracht, leerling en ouderniveau). Dit gebeurt aan de hand van ingevulde vragenlijsten welke digitaal worden ingevuld door leerlingen (vanaf groep 5), leerkrachten (groep 1-8) en de leesconsulent van Rozet.
De gegevens geven inzicht in de sterke en minder sterke kanten van de leescultuur en bieden daarmee een basis voor een doelgericht leesbevorderingsbeleid.
Aan de hand van de ingevulde vragenlijst wordt een analyse gemaakt, daarna worden doelen gesteld, de werkwijze wordt bepaald, waarna deze wordt uitgevoerd door het team.
Interesse? Neem contact op met je leesconsulent of mail naar onderwijs@rozet.nl