Let op | tijdens de feestdagen zijn er aangepaste openingstijden
Meer informatie
A A A
Vertaal website

Netwerkmiddag - Burgerschapsonderwijs versterken door Taal, Kunst en Erfgoed

Netwerkmiddag - Burgerschapsonderwijs versterken door Taal, Kunst en Erfgoed

Tijdens deze netwerkmiddag kunnen deelnemers inspiratie opdoen op het gebied van burgerschapsonderwijs gekoppeld aan taal, kunst en erfgoed. Deelnemers komen te weten hoe activiteiten vanuit taal, kunst en/of erfgoed bijdragen aan burgerschapsvorming. Er is ruimte voor het uitwisselen van kennis en ervaring. 

Deze middag is bedoeld voor Cultuurcoördinatoren, leescoördinatoren, schooldirecteuren PO (primair onderwijs) en kunstdocenten werkzaam in het PO. Datum: 20 september 2023, van 15.00 uur tot 18.00 uur (inloop vanaf 14.30 uur – borrel vanaf 17.30 uur). 

Programma

  • 14.30 - Inloop
  • 15.00 - Introductie ‘De kracht van kunst, taal en erfgoed in burgerschapsvorming’
  • 15.05 - Lezing ‘Meer dan moet – minder dan kan’ van Peggy Brandon (directeur Mocca - expertisecentrum cultuuronderwijs Amsterdam + Kwartiermaker Nationaal Slavernijmuseum i.o.)
Vervolgens krijg je de keuze uit zeven deelsessies, waarvan je er twee kan kiezen om in de volgende tijdsloten deel aan te nemen:

15.45 - 16.30 
16.40 - 17.30 

De zeven deelsessies waar je uit kunt kiezen zijn: 

1 - Burgers denken.. allemaal 
Ontdek tijdens deze mini-workshop maken deelnemers kennis met het filosoferen met kinderen, zelfs met het jonge kind. Spelenderwijs oefenen met denk- en taalvaardigheden, kritisch en creatief denken en nieuwsgierig raken naar zichzelf en de wereld. Perfect voor burgerschapsvorming. 

2 - My Future is Now
Samen met Masterpeace en Aldus Producties nodigt Janne de Rooy je uit voor een unieke workshop. Tijdens de Boiling Frog Game wordt er met kinderen, jongeren en studenten onderzocht hoe we gezamenlijk voor vrijheid kunnen opkomen. Deze krachtige ervaring maakt vrijheid tastbaar aan de hand van de metafoor van de kikker in de pan. 

3 - Coöperatief gamen in de klas
Wat kunnen de zeven zonden en deugden ons nog leren in onze tijd? En wat betekenden ze vroeger? Wat is jouw persoonlijke visie op de hemel? 
In Bosch Play ervaren leerlingen elke hoofdzonde als een uitdagend level met obstakels en eigenaardigheden. Ze gaan in gesprek over de betekenis van deze thema's. Daarnaast maken ze hun eigen avatar op basis van de beelden van de Arnhemse Eusebiuskerk.

4 - Keti Koti Junior Arnhem
Op 30 juni herdenken we de slavernij en op 1 juli vieren we de afschaffing en het verbreken van de ketenen tijdens Keti Koti. Ook in Arnhem krijgt deze belangrijke geschiedenis steeds meer aandacht. Met Keti Koti Junior Arnhem kun je in je eigen klas aandacht besteden aan deze belangrijke geschiedenis en de sporen ervan. De Arnhemse historische persoonlijkheden Anna, Quaco, Louise en hun daden van verzet, staan hierbij centraal. Zo wordt met Keti Koti Junior de Arnhemse slavernij-geschiedenis verbonden met het leven van de leerlingen nu.

5 - (☉n)/GEL☉☉FLIJK door Collectief Koppig
Dit project, dat in 2023 voor het eerst draaide, is voor alle klassen van de hele school en maakt dit thema tastbaar door kunst + taal en erfgoed. Rolmodellen en kunstenaars komen de klas in en vinden samen met de leerlingen van de groepen ½ een ‘Krachtplek’, onderzoeken met de groepen ¾ ‘Geheimen, raadsels, en regels’, behandelen met de groepen 5/6 ‘Trots en troost’ en sparren met de groepen 7/8 over ‘Je deug(d) niet!’.  

6 - ‘Buitengewoon’

In ‘Buitengewoon’ leren kinderen elkaar te waarderen, d.m.v. het zichtbaar maken van competenties. De klas werkt samen met rolmodellen (teaching artists) die inspireren. In de klas én daarbuiten. Zij worden hierbij ondersteund door een social worker voor individuele motivatie. Dit activeert het besef van de gemeenschap. De klas. De school. De wijk.

Locatie: Rozet Centrum (Lezing in het Auditorium, en deelsessies in verschillende ruimtes)

Er zijn geen kosten aan verbonden voor de deelnemers.

Gegevens

Rozet Centrum (ruimte Diverse ruimtes)
Kortestraat 16
6811 EP Arnhem
Woensdag 20 sep. 2023 15.00 - 18.00
CW

Gerelateerde evenementen

Komende activiteiten

Training tot interne cultuurcoördinator

Training tot interne cultuurcoördinator

Als interne cultuurcoördinator (icc’er) ben je een gespecialiseerd teamlid op de school. Je geeft vorm aan visie en beleid en je zorgt ervoor dat kunst en cultuur een goede, vaste plek krijgen op jouw school. Daarnaast ben je ook een inspirator van jouw collega’s. En idealiter heb je een opdracht van je directie en team om jullie onderwijs te vernieuwen.

3 september - 17 juni
Rozet Centrum
Expeditie Boekenkast Expeditie Boekenkast

Expeditie Boekenkast

Doe dit voorjaar mee met deze nieuwe Leesbevorderingscampagne van Rozet!

2 februari - 30 april
ONLINE
Rozet LeerkrachtLAB - Procesgericht werken Rozet LeerkrachtLAB - Procesgericht werken

Rozet LeerkrachtLAB - Procesgericht werken

Nog 13 plekken beschikbaar

Rozet LeerkrachtLAB - Procesgericht werken met Taal, Kunst en Erfgoed Rozet Onderwijs ziet het creatief proces als hét uitgangspunt voor cultuureducatie. Het procesmatig werken laat leerlingen pas echt hun eigen creativiteit ontwikkelen, onderzoeken en vormgeven. Maar wat houdt procesmatig werken eigenlijk in de praktijk van een school in? Ontmoet in deze training de trainer Karin Kotte en verzamel met andere leerkrachten nieuwe ideeën voor je eigen onderwijsactiviteiten.  

11 februari 14.30 - 17.30
Rozet Centrum