Let op | tijdens de feestdagen zijn er aangepaste openingstijden
Meer informatie
A A A
Vertaal website

Kunst van het Maken, een symposium maakonderwijs met kunst

Kunst van het Maken, een symposium maakonderwijs met kunst

Hoe kunst en techniek samengaan in maakonderwijs en daarbij verbonden zijn aan de gangbare thema’s van wereldoriëntatie, zowel kunstdiscipline- als vakoverstijgend.

Dat maak je mee op dinsdag 14 november 2023 van 16.00-21.00 in Rozet.

Maakonderwijs staat hoog op de agenda’s van de Arnhemse schoolbesturen. Rozet Onderwijs en MakerCosmos presenteren 8 projecten maakonderwijs die in co-creatie met Arnhemse scholen en kunstenaars zijn gemaakt en getest. Verwondering en verbeelding zijn de basis met de kunsten als inspiratie. Leerlingen werken met zowel analoge- als digitale technieken om hun ideeën zichtbaar, hoorbaar en voelbaar te maken. Leerlingen zijn ‘MAKER’, ze leren door te maken.

Het symposium De Kunst van het Maken maakt deel uit van de landelijke Maakdag en van Fablearn Dialogues 2023.


Programma

16.00 -16.45 Introductie en De Kunst van het Maken door Tjeerd Kootstra en een Leerkracht
16.45 – 17.00 Wissel naar workshop 1
17.00 – 17.50 Workshop 1 Project kunstenaar
18.00-18.40 Gezamenlijke vegetarische maaltijd (inclusief)
18.50- 19.35 Wat is maakonderwijs en wat leer je ervan, Maarten Hennekes (HAN) en een Leerkracht
19.45 -20.35 Workshop 2 Project kunstenaar
20.40 – 21.00 Afronding


Workshops/Projecten

1. Geluidmachine; Leerlingen maken een geluidmachine met motortje en nemen het geluid op waarmee ze in Garageband een digitale soundscape maken. Thema onafhankelijk.

2. Hermachine; Leerlingen demonteren een zelf meegebracht apparaat en maken met de onderdelen een nieuwe stopmotion/animatiefilm machine. Thema; de grote ontdekkers/uitvinders.

3. Digidracht; Leerlingen ontwerpen een pictogram bij een gekozen thema, stempelen daarmee in een groepje een A0 en maken met dezelfde pictogrammen een bewegend dessin dat in Augmented-Reality op hun kleding verschijnt.

4. Pixelkleed; Leerlingen onderzoeken hun natuurlijke omgeving in grond en vegetatielagen, doen kleuronderzoek in analoge- en digitale(pixel) grondstoffen. Ze maken met textieltechnieken een pixelkleed. Thema duurzaamheid/eco/recycling.

5. Architectuur; Leerlingen krijgen zicht op verschillende bouwtechnieken en verschijningsvormen. De bouwen met diverse analoge materialen draagmuren, skeletbouw en een maquette. Met tinkercad ontwerpen ze een eigen organisch bouwwerk waarvan een selectie 3d geprint kan worden. Thema; bouwen Architectuur.

6. Lichtlab; Soms zijn kunstwerken alleen zichtbaar als er een lamp aan gaat. De mooiste beelden ontstaan dan door licht dat langs en door materiaal schijnt en projecties achterlaat. Doe je het licht uit.... poef, dan is het verdwenen! In deze lessenreeks leren kinderen spelend creëren met licht en daarmee ook met kleuren, vormen, bewegingen en patronen.

7. Kettingreactie; Een kettingreactie wat is dat eigenlijk? Met fysieke oefeningen gaan we op onderzoek naar actie-reactie. Leerlingen worden uitgedaagd om wetenschapper, kunstenaar en uitvinder ineen te worden! We duiken in een wereld van proefjes maken met dagelijkse spullen. Bouwen, testen en verbeteren. Met behulp van verschillende materialen en spullen gaan de leerlingen een reactie uitlokken. Het liefst zoveel mogelijk achter elkaar zodat er een kettingreactie ontstaat.


Het project Kunst van het Maken is mogelijk gemaakt door Rozet/Gemeente Arnhem, HAN Academie Educatie, MakerCosmos en het Fonds Cultuur Participatie (FCP)

Aan deelname zijn voor de deelnemers geen kosten verbonden.  

Voor meer informatie: mail naar Tjeerd.Kootstra@rozet.nl

Gegevens

Nog 5 plekken beschikbaar
Rozet Centrum (ruimte auditorium)
Kortestraat 16
6811 EP Arnhem
Dinsdag 14 nov. 2023 16.00 - 21.00
CW

Gerelateerde evenementen

Komende activiteiten

Training tot interne cultuurcoördinator

Training tot interne cultuurcoördinator

Als interne cultuurcoördinator (icc’er) ben je een gespecialiseerd teamlid op de school. Je geeft vorm aan visie en beleid en je zorgt ervoor dat kunst en cultuur een goede, vaste plek krijgen op jouw school. Daarnaast ben je ook een inspirator van jouw collega’s. En idealiter heb je een opdracht van je directie en team om jullie onderwijs te vernieuwen.

3 september - 17 juni
Rozet Centrum
Rozet LeerkrachtLAB - Procesgericht werken Rozet LeerkrachtLAB - Procesgericht werken

Rozet LeerkrachtLAB - Procesgericht werken

Nog 13 plekken beschikbaar

Rozet LeerkrachtLAB - Procesgericht werken met Taal, Kunst en Erfgoed Rozet Onderwijs ziet het creatief proces als hét uitgangspunt voor cultuureducatie. Het procesmatig werken laat leerlingen pas echt hun eigen creativiteit ontwikkelen, onderzoeken en vormgeven. Maar wat houdt procesmatig werken eigenlijk in de praktijk van een school in? Ontmoet in deze training de trainer Karin Kotte en verzamel met andere leerkrachten nieuwe ideeën voor je eigen onderwijsactiviteiten.  

11 februari 14.30 - 17.30
Rozet Centrum
LeerkrachtLAB met Martine Letterie

LeerkrachtLAB met Martine Letterie

Nog 32 plekken beschikbaar

Tijdens dit Leerkrachtlab hebben we het over De tweede wereldoorlog en aan de hand van Taal-, kunst- en erfgoed en de boeken van Martine Letterie

4 maart 14.30 - 16.30
Rozet Centrum