Tips en aandachtspunten voor het geven van een hybride klassieke dansles

Let op: In de instructievideo voor het geven van een hybride dansles, zie je twee beeldschermen: een groot scherm en een laptop.
Heb je geen groot beeldscherm, dan kun je dit vervangen door twee andere schermen, zoals een mobiele telefoon & een laptop, twee laptops, een tablet & laptop enzovoort.

10 tips

Tip 1 | VOORBEREIDING
Plan wat extra tijd in om de digitale-verbinding en de ruimte klaar te zetten vooraf aan de les.

Tip 2 | CAMERA PLEK
2a. CAMERA PLEK dans algemeen
Zet het apparaat met de beste kwaliteit camera, in het midden van de zaal voor de spiegel. Film via de spiegel. Op deze manier zien de online-deelnemers jou, als docent, met daarachter de live-deelnemers, via de spiegel.

Een tweede scherm zet je vooraan, links of rechts van de spiegel (zodat je de online-deelnemers tegelijk ziet met de live-deelnemers)

2b. CAMERA PLEK – klassiek ballet aan de barre
Zet het apparaat met de beste kwaliteit camera, in een schuine hoek voor de barre. Film jezelf, als docent, vooraan, met de live-deelnemers achter je in beeld. Voor het au milieu deel van de les, volg tip 2a.

Tip 3 | ZICHTBAARHEID
Wees je bewust van de zichtlijn van de thuis-camera. Stem af met de online-deelnemers, waar ze in en uit beeld zijn. Laat online-deelnemers een camera-perspectief kiezen, waardoor ze volledig in beeld zijn. (Laat ze hun camera bijv. op de grond en ver van zich af zetten.)

Tip 4 | TWEE BEELDSCHERMEN
Gebruik bij laptop+ groot/extra beeldscherm:

Een laptop is wendbaar en heeft vaak goede beeldkwaliteit.
Een groot beeldscherm maakt de online-deelnemers groter zichtbaar in de ruimte. (Fijn voor de docent en voor de live-deelnemers).

Bij twee beschikbare schermen maak je onderscheid tussen in welke camera je spreekt met je online-deelnemers (laptop) en welk scherm je gebruikt om de online-deelnemers voor iedereen in de ruimte zichtbaar te maken (groot beeldscherm).

Let op: gebruik je laptop voor geluid en camera. Zet het andere beeldscherm op stil en camera uit. (zo voorkom je feedback/piep in geluid en beeld)

Tip 5 | VERSTAANBAARHEID
Let op de verstaanbaarheid. Spreek duidelijk. Blijf binnen bereik van de microfoon/laptop en spreek in die richting.

Tip 6 | SPREEKRICHTING
Kies een spreekrichting die de online en live- deelnemers betrekt. Oogcontact helpt bij de volgbaarheid.
Bij uitleg van een nieuwe oefening/opdracht: spreek je via de spiegel, zodat je tegelijkertijd de live- en online-deelnemers kunt aankijken.
Je kunt tijdens het meedoen met de oefening, omdraaien (met je rug naar de spiegel dansen). Dans dan wel in spiegelbeeld. (Deelnemers dansen rechts, jij doet dus links voor)

Tip 7 | MUZIEKGEBRUIK
Sommige videobel programma’s filteren de stem uit muziek. Je bent dan niet te verstaan als de muziek aan staat. Test je laptop van tevoren. Je kunt ook het geluid via een ander apparaat afspelen (bijv. een box naast je laptop), zodat je stem beter kan worden opgepikt door de microfoon.

Tip 8 | KLEDING
Beeld: let op of je zichtbaar bent op de camera. Lichtinval en achtergrond zijn belangrijk voor je zichtbaarheid. Als je bijvoorbeeld zwart draagt tegen een zwarte achtergrond, val je weg. Kies kleding die afsteekt tegen de kleuren van de ruimte.

Tip 9 | AANDACHT VOOR ONLINE-DEELNEMERS
Controleer regelmatig, hoe het gaat bij de online-deelnemers en laat ze eventueel gebruik maken van chatfunctie bij opmerkingen of vragen tussendoor.
Doe een oefening twee keer om je aandacht helder te kunnen richten; eerst kijk, corrigeer of doe je mee met de live-deelnemers en bij de herhaling van de oefening, kijk je op het scherm en corrigeer je de online-deelnemers. Alle dansers, dansen dan twee keer mee.

Tip 10 | GELUID VAN DE ONLINE-DEELNEMER
Vraag de online-deelnemers tijdens de les hun microfoon uit te zetten, om feedback/piep te voorkomen. Bij vragen, kun je met elkaar een signaal afspreken, waarna ze hun geluid aanzetten wanneer er een moment is voor de vraag.

Veel succes en plezier bij het geven van een hybride les!