14 maart 2023

Kunstzinnige taalontwikkeling met Peuter Power

Kunstzinnige taalontwikkeling met Peuter Power
Klik op de foto voor een vergroting

Hoe kun je op een speelse manier met taal aan de slag op jouw locatie? Sofie Cornelissen is vakdocent theater en heeft een aantal jaar geleden voor het Bredeschool Netwerk in Doetinchem Peuter Power ontwikkeld. Het lezen van prentenboeken krijgt een extra dimensie met kunstzinnige werkvormen. Door samen te dansen, te zingen en te spelen prikkelt ze de verbeeldingskracht van de kinderen en leert ze de kinderen uiting te geven aan hun gevoelens. Sofie vertelt je over haar aanpak.

Op locatie geeft Sofie speelse workshops waarin ze de kinderen meeneemt in het verhaal van een prentenboek. Ze borduurt met de peuters voort op het thema van het boek. Sofie vertelt: “Bijvoorbeeld het prentenboek ‘Heb jij misschien olifant gezien?’. In het boek spelen een jongetje en een olifant verstoppertje. In de workshop gaan we daarop verder en belichten we ook onderwerpen als zien en gezien worden, en het bewustzijn van het lichaam.”

Theaterdocent Sofie Cornelissen: “Met dans, zang en spel vinden we een andere taal voor het verhaal”

Het liefst neemt ze een muzikant mee. “Het maken van liedjes past zo goed bij deze leeftijdsgroep, pm’ers verzinnen ook bij alles een liedje”, vertelt ze. “Met een live pianist die alles aan elkaar speelt, ontstaat er iets magisch. We improviseren de tekst op de liedjes, op een speelse manier die bij de peuterleeftijd en pm’ers past.”

Peuters herhalen graag
Een ingrediënt van haar workshops is de herhalende vraag. “Die werkvorm vind ik ultiem. Peuters zijn van nature na-apers. Je begint met een boek of verhaal. Hoe ziet het personage eruit? Wat gebeurt er? Wat doet het personage? En dan de herhalende vraag: kan dat ook ànders?”

Wil je deze werkvorm zelf doen? Sofie legt uit waar je op moet letten. “Herhaal de vraag zonder in te vullen wat en hoe ze moeten doen, maar gewoon door te prikkelen: ‘Hoe kan het ook anders?’ ‘En wat nog meer?’ Stel dezelfde vraag minimaal tien keer en je zult tien keer iets anders zien. Heb het vertrouwen dat kinderen dat kunnen. De ene peuter heeft meteen al ideeën en een andere peuter gaat pas aan nadat ‘ie van een ander tien ideeën heeft gehoord of gezien. Elke peuter heeft een voorkeur, de een danst en beweegt makkelijk, de ander zingt graag en weer een ander verwerkt het liefst beeldend. Door de herhalende vraag te stellen kan je een peuter uitdagen om iets anders te proberen. En wie probeert, leert!”

Om te starten met een prikkelende taalactiviteit heb je maar een paar ingrediënten nodig, vervolgt ze: “Je ogen en je oren. Het boek zelf. Even weten dat je niet hoeft te doen ‘hoe het hoort’. Begin eens met de laatste bladzijde en vraag hoe het verhaal is begonnen; laat alleen de kaft zien of misschien heeft het boek niet eens tekst: zo maak je ruimte voor creativiteit.” Door te laten vertellen of te spelen, prikkel je de taalontwikkeling van de peuters van jouw groep.

Hoorspelen
Sofie heeft ook hoorspelen gemaakt, toen ze tijdens corona minder op locatie kon zijn. Deze opnames duren zo’n acht tot tien minuten en kun je als pm’er gebruiken voor een activiteit met de peuters. Elk hoorspel is gekoppeld aan een prentenboek. Die hoorspelen vind je hier.

Meer weten of contact?
Sofie is te boeken voor workshops, training, inspiratie, ook in de VVE. Neem contact op via e-mail sofietheatereducatie@gmail.com of LinkedIn.

Deel dit item