Voorlezen is leuk en het is ook nog goed voor de ontwikkeling van kinderen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die worden voorgelezen, beter zijn in taal en hoger scoren op de Cito-eindtoets. Als je dagelijks een kind (meerdere malen) voorleest, levert dat het beste resultaat. Voorlezen is goed voor het zelfvertrouwen en het kind doet kennis op over de wereld.
Voorlezen heeft een positief effect op taalontwikkeling, kinderen leren erdoor beter lezen, spreken en schrijven. Het werkt dus preventief. Ook heeft onderzoek uitgewezen dat kinderen van ouders die zelf lezen en praten over boeken, verder komen in het onderwijs. Interactie – dus samen kijken en praten over wat je leest en ziet- maakt het verschil. Prentenboeken verrijken de woordenschat van kinderen, ze horen woorden en zien situaties die ze niet kennen.
Vijf praktische voorleestips
Lees meer over hoe voorlezen de taalontwikkeling van jonge kinderen beïnvloedt in de brochure Meer voorlezen, beter in taal.
Meldingen