Cultureel Zelfportret

In de vorm van een cultureel zelfportret nemen leerlingen bij de overgang van primair naar voortgezet onderwijs de culturele ervaring van de afgelopen acht jaar mee naar de nieuwe school. En het is tevens het moment om als basisschool de culturele groei van je leerlingen in beeld te krijgen. Rozet heeft het Cultureel Zelfportret ontwikkeld in samenwerking met twee basisscholen in Arnhem. De leerling brengt zelf zijn of haar culturele groei en bewustzijn in beeld voor de leerkrachten PO, maar dus ook voor zijn of haar toekomstige docenten VO.

Cultureel Zelfportret

Cultureel zelfportret

In het cultureel zelfportret laten leerlingen zien wie en hoe ze zijn, wat ze hebben meegemaakt tijdens de kunstvakken, hoe zij creatief zijn en waar hun interesses liggen. Dit gieten ze in de vorm van een presentatie. Een meesterproef.  Dit kan letterlijk een (geschilderd) zelfportret zijn, maar ook een lied, een dans, een scene, een stop-motion of andere creatieve/ kunstzinnige vorm zijn. Een kunstenaar begeleidt de leerlingen hierbij. Hetgeen de leerlingen maken, kunnen ze meenemen naar hun middelbare school. Daar mogen ze in de eerste kunstlessen hun meesterproef presenteren.

Cultureel zelfportret

‘Met de activiteiten binnen het Cultureel Zelfportret zien we dat de leerlingen echt ondersteund en geholpen worden om hun vaardigheden en interesses op het gebied van kunst en cultuur inzichtelijk te maken.’ 

Leerkracht pilotschool 

Vierluik

Die activiteiten bestaan uit een vierluik, namelijk: een cultureel paspoort, een slogan, een zelfportret en als laatste groei ( de meesterproef). Dit vierluik vormt het cultureel zelfportret en zal vervolgens ingezet worden om de leerling zijn of haar plek binnen de nieuwe groep op de middelbare school te laten vinden. Door hun cultureel zelfportret te vergelijken leer je wat jou en je groepsgenoten uniek maakt en wat je gemeen hebt met elkaar. De opdracht is: luister naar elkaar en zoek naar verbindingen en verschillen tussen elkaars werken. De leerlingen laten ook een onderzoeksvraag ontstaan vanuit reflectie.

Het cultureel zelfportret is voor iedere school op maat samen te stellen vanuit de wensen van de school, visie en ambities. De inhoud is (gedeeltelijk) ook inzetbaar in groep 1 t/m 7, op maat. Zo kun je als school in de vorm van een cultuur-portfolio ook in andere jaren de culturele groei van de leerling in beeld brengen.

Meer informatie? Vraag het aan je adviseur van Rozet.

Vierluik