Let op | tijdens de feestdagen zijn er aangepaste openingstijden
Meer informatie
A A A
Vertaal website

Informatiepunt Digitale Overheid (IDO)

Het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) is er voor alle Arnhemmers met vragen over de (digitale) overheid. Heb je problemen met toeslagen, de belastingdienst, verkeersboetes of het CJIB? Of lukt het niet om een QR-code of DigiD te regelen? Het IDO biedt gratis hulp en ondersteuning. Je kan terecht bij één van de vier locaties van het IDO in Arnhem voor advies en praktische hulp.

Informatiepunt Digitale Overheid (IDO)

IDO locaties en openingstijden: kom langs!

Er zijn diverse IDO locaties in Arnhem waar je gratis en zonder afspraak terecht kan met jouw vragen. Dit is voor iedereen in Arnhem, ook als je geen lid bent van de bibliotheek.  Heb je vragen over de openingstijden of spreekuren? Bel gerust naar 026-3543100 (bereikbaar op maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 13.00 uur)

IDO locaties en openingstijden: kom langs!

Voor wie is het IDO

Het IDO is er voor iedereen met een vraag over de digitale overheid, jong én oud. De wereld van (digitale) overheidszaken is namelijk best verwarrend. Of het nu gaat om jouw studiefinanciering, toeslagen of het aanvragen of inloggen met een DigiD. Wij staan voor je klaar. Bekijk hieronder nog meer voorbeelden van waar wij je bij kunnen helpen: 

  • Belasting: vragen rondom belasting, bijvoorbeeld het doen van belastingaangifte
  • Toeslagen: het aanvragen en berekenen van de juiste  toeslagen, zoals zorg- of huurtoeslag 
  • DigiD: Het aanvragen van, en omgaan met, een DigiD 
  • Andere digitale overheidsdiensten. 

Let op! Wij helpen met informatie over hoe je digitale overheidszaken kan aanpakken en eventuele doorverwijzingen. Wil je graag hulp bij het invullen van formulieren voor belastingaangiften of toeslagen? Dan vertellen we je graag met wie en welke organisaties je hiervoor contact kan opnemen.

Staat jouw vraag er niet bij? Geen zorgen. Kom gewoon even langs en we helpen je verder. Of stel je vraag online.

Stel jouw vraag online

Wil je wel een antwoord op jouw vraag, maar wil of kan je niet naar een van de IDO spreekuren komen? Stel je vraag online! We nemen binnen 2 werkdagen contact met je op via de mail.

 

Stel jouw vraag online

Over ons

Het is vaak lastig om te weten waar je moet beginnen met het regelen en organiseren van overheidszaken. Er zijn tal van dingen waar je rekening mee moet houden en een foutje is snel gemaakt. Bovendien verandert de digitale wereld razendsnel. Niet zo gek dus, als je een vraag hebt over hoe je overheidszaken goed regelt. Daarom is er het IDO. Wij zijn jouw wegwijzer in het complexe en digitale landschap van de overheid. Ons team bestaat uit een enthousiast groep van Rozetters: medewerkers van Rozet die jouw wegwijzer zijn in het digitale landschap. 

Wij maken het moeilijke makkelijk: zo heeft iedereen zijn digitale overheidszaken goed op orde en een hoofd zonder zorgen. 

IDO in Rozet Presikhaaf 

Wil je handiger worden met de  computer, tablet of smartphone? Of leren e-mailen of internetten?

Meld je aan voor een van onze cursussen!

Websites van de overheid

 

  • Verkeersboetes betalen; in één keer of in delen
  • Zorgverzekering; als je die niet hebt of als je de premie niet op tijd hebt betaald

Telefoonper onderwerp verschillend
(ma – vr 08:00-17:00 uur)


Rijksoverheid.nl is de website met uitleg en nieuws over wetten en regelgeving van alle ministeries. Deze website is een goed startpunt om meer over een bepaald onderwerp of regeling te leren.

 

Regelhulp.nl is een wegwijzer van de Rijksoverheid voor regelingen rond zorg en ondersteuning.

  • Belastingaangifte
  • Toeslagen (huur-, zorg-, kinderopvang-toeslag en kindgebonden budget)
  • Inkomensverklaring (bijvoorbeeld als je een woning gaat huren)
  • Douanezaken (bijvoorbeeld als je iets koopt bij een buitenlandse webshop)
  • Motorrijtuigenbelasting

Telefoonverschillend per onderwerp
Social media: via Facebook en Twitter

 

  • Rijbewijs aanvragen
  • Gezondheids-verklaring of medische keuring aanvragen voor het verlengen van een rijbewijs voor 75-plussers.

Telefoon: 088 227 77 00
(ma – vr 8:00-17:30 – za 10:00-16:00)
E-mailverschillend per onderwerp

 

  • Zorg aanvragen op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz). Dit is voor mensen die de hele dag zorg dichtbij of altijd toezicht nodig hebben.
  • Zelf aanvragen kan via MIJNCIZ of via een papieren formulier.
  • Je kunt ook iemand anders machtigen om de aanvraag te doen.

Telefoon: 088 789 10 00
E-mail: via de contactformulieren

 

  • Uitkeringen werkloosheid (ook door ziekte en zwangerschap)
  • Uitkeringen voor mensen die vanwege ziekte of beperking, gedeeltelijk of alleen met hulp of aanpassing kunnen werken (Participatiewet)
  • Ontslag en vrijwilligerswerk in combinatie met een uitkering via UWV

Telefoon: 088 898 92 94
(ma – vr 08:00-17:00 uur)
Contact: via MijnUWV of Werkmap
Post: per onderwerp verschillend

  • WW- of bijstandsuitkering
  • Inschrijving als werkzoekende

werk.nl

Informatie voor studenten, inburgeraars en terugbetalers over:

  • Studiefinanciering, schoolkosten, lesgeld, studieschuld
  • School-, staats- en inburgeringsexamen
  • Diploma’s erkennen
  • Reizen en OV-kaart

Telefoon: 050 599 77 55
(09:00-17:00 uur)
E-mail: afspraak via het contactformulier

Eigen bijdrage op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz) en Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).
‘Eigen bijdrage’ is het bedrag dat je moet betalen als je zorg krijgt, bijvoorbeeld:

  • Hulp in de huishouding
  • Persoonsgebonden budget
  • Als je in een woonzorgcentrum woont

Telefoonper regeling verschillend
E-mail: via het contactformulier

  • Wet op de rechtsbijstand: bijdrage voor advocaat of mediator
  • Wet schuldsanering: betalingen voor mensen in deze regeling
  • Wet beëdigde tolken en vertalers: een register van erkende tolken

Telefoon: 088 787 10 00
(09:00-17:00 uur)
rechtwijzer.nl

  • Kentekenbewijs en rijbewijs
  • APK-keuring
  • Registratie van voertuigen en vaartuigen en hun eigenaren

Telefoon: 088 008 74 47
(08:00-17:00 uur)
E-mail: via het contactformulier

  • Informatie over sociale verzekeringen (Kinderbijslag, AOW-pensioen, Persoonsgebonden budget (PGB) en Anw)

Contactper onderwerp verschillend

  • Problemen tussen huurders en verhuurders voorkomen en oplossen.
  • Met de voorlichting van de Huurcommissie is de kans op problemen kleiner

Telefoon: 1400
(08:00-20:00 uur)
E-mail: via het contactformulier

  • Informatie over alimentatie
  • Partner- en ouder-alimentatie, als de rechter uitspraak heeft gedaan en de alimentatie niet of te weinig wordt betaald

Telefoon: 010 289 4747
(09:00-19:00 uur)
E-mail: via het contactformulier

  • DigiD
  • MijnOverheid
  • Digitale post van de overheid (Berichtenbox)

E-mailDigiD Helpdesk
E-mailMijnOverheid Helpdesk