Kinderen én volwassenen leren veel door iets te doen, aan den lijve ondervinden, te ontdekken op en in je eigen manier en tempo. Rozet werkt op het basisonderwijs al heel wat jaren vanuit het creatief proces: oriënteren, onderzoeken, uitvoeren en evalueren. Het woord zegt het al: het gaat om het proces en niet om het eindproduct. Er komt altijd iets uit het proces, het kind probeert uit en ontdekt veel.
Dat ontdekken en uitproberen levert prachtige gesprekken en resultaten op. Geef het kind het juiste materiaal, de tijd en ruimte om te werken, aandacht als je ziet dat het nodig is en dan zie je dat een kind van anderhalf jaar met gemak een uur scheurt, schildert, plakt, tekent, ontdekt en verwondert.
Misschien herken je het wel: in de kinderopvang zie je vaak werkjes die voor een groot gedeelte (af)gemaakt zijn door de pedagogisch medewerker. De vraag is hoeveel er van een kind zelf in het uiteindelijke resultaat zit.
Rozet onderzoekt hoe we het creatief proces meer kunnen inbedden in de wereld van de nul- tot vierjarigen in Arnhem. Wat verandert er dan in het dagelijks werk in de kinderopvang? Hoe zou het zijn om het jonge kind – zoals Australische pedagoog en hoogleraar Anne Bamford het noemt – heel veel wow-momenten te geven? Wat betekent dit voor de taalontwikkeling en woordenschat? We steken ons licht op bij andere kinderopvangorganisaties in het land. Hoe werken zij in hun organisaties met dans, theater, muziek en beeldend? Hoe werken zij samen met kunstaanbieders in deze disciplines? Hoe zit het met de ouderbetrokkenheid? Wat is er nodig om met het jonge kind procesgericht te werken?
Eind maart gaan adviseurs Angelo en Doreen naar Breda om de dansvoorstelling Stilte voor dreumesen en peuters mee te maken. En ze spreken een organisatie die al werkt met cultuuraanbod voor deze jonge kinderen. We vertellen jullie er in de volgende nieuwsbrief meer over. We laten ons graag inspireren om met de kinderopvangorganisaties ook in Arnhem meer cultuur en meer wow-momenten te realiseren!